Lumiaurat eivät ole pelkästään isojen ajoneuvojen omistajien laitteita. Isoja maanteitä aurataan kuorma-autoihin ja traktoreihin kiinnitetyillä lumiauroilla, mutta oman kotipihan auraus sujuu keneltä tahansa kätevästi mönkijän avulla. Mönkijä on neljällä pyörällä kulkeva moottoroitu ajoneuvo, jolla voi kulkea erilaisissa maastoissa. Ne sopivat erinomaisesti hoitamaan pieniä lumiauraustöitä kunhan mönkijään kiinnitetään sopiva lumiaura ja kuljettaja osaa käsitellä mönkijää turvallisesti. Mönkijän hallinnan menetyksellä voi olla kohtalokkaita seurauksia liukkaissa olosuhteissa. Auroja on saatavilla neljä erilaista tyyppiä. Erikoistilauksena voidaan toki valmistaa vaikka minkälaisia auroja, mutta tässä artikkelissa kuvatut mönkijöiden lumiaurat ovat yleisesti ja edullisesti saatavilla.
Mönkijän V-muotoinen lumiaura
Normaalisti V-muotoista auraa käytetään niin, että terät ohjaavat lumet auran molemmille reunoille. Vaihtoehtoisesti auran terät voidaan kääntää niin, että lumi kerääntyy terien keskelle. Tällöin ei varsinaisesti aurata lunta pois vaan kerätään se auran terien avulla ja kuljetetaan haluttuun paikkaan työntämällä. Aura kiinnitetään mönkijän etuosaan. Terien alaosassa on erillinen kulutuskumiosa, joka säästää metalliteriä kulumiselta ja kolhuilta kivisissä ja epätasaisissa olosuhteissa. Kumiosa on jäykkä ja luo lumet tasaisesti maan pinnasta, mutta ei hajoa jos aura osuu kiveen. Iskut pehmentävä kumiosa mahdollistaa nopean työskentelyn turvallisesti. Aikaa ja rahaa säästyy, kun auraustyötä voi tehdä jopa 40 kilometrin tuntivauhdissa. Kulunut kumiosa on helppo ja edullinen vaihtaa toisin kuin kallis metalliterä. Koko lumiaura nousee tarvittaessa erilaisiin korkeuksiin, mikä mahdollistaa isompien lumivallien käsittelyn mönkijän avulla.
Mönkijän lumilevy
Lumilevy on mönkijän etuosaan kiinnitettävä edullinen metallinen aurauslevy, jossa käytetään levyn alaosassa kulutuskumia. Aurauslevyn kiinnitys ja irrotus hoituu hetkessä ja auran voi kääntää eri asentoihin. Auran asennosta riippuen lumi aurautuu jompaankumpaan reunaan tai lumi työntyy suoraan asennetun auran edessä eteenpäin. Nostotoiminnon avulla auraa voi nostaa korkeampiin asentoihin lumivallien käsittelyn avuksi. V-auran tapaan kuminen alaosa terässä mahdollistaa reippaan työtahdin eivätkä kivetykset ja kadun reunat aiheuta auralle vahinkoa eikä aura vahingoita niitä. Lumilevy on hyvä ratkaisu avoimien pihojen ja kenttien lumen luontiin.
Mönkijän kauha lumiaurana
Monikäyttöinen kauha sopii myös lumitöihin. Mönkijään kiinnitetään nostokauha etuosaan ja tämän jälkeen kauhaa voidaan käyttää lumen siirtämiseen ja auraamiseen. Kauha sopii luonnollisesti moneen muuhunkin maansiirtotyöhön ja tavaroiden siirtämiseen kaikkina vuodenaikoina. Kauha maksaa enemmän kuin lumiaurat, mutta monikäyttöisyys on suuri etu ja hankinta kannattaa jos tietää tarvitsevansa työvälinettä myös muuhunkin kuin lumitöihin. Kauhalla onnistuu myös jäisten teiden hiekoittaminen.
Mönkijän vetoaura ja tielana
Vaihtoehtona etuosaan kiinnitettäville auroille on saatavilla myös taka-auroja, jota mönkijä vetää takaosaan kiinnitettynä. Taka-aura on parhaimmillaan lumitöiden viimeistelijänä kuljettajan nähdessä tarkkaan eteensä, mistä lunta on vielä siirrettävissä. Usein taka-auraa käytetään ajan säästämiseksi yhdessä eteen kiinnitettävän auran kanssa. Tämä helposti jopa puolittaa tarvittavan ajan, mikä lumitöihin muutoin kuluisi. Taka-aurana toimii metallinen lumilevy, jossa on muiden aurojen tapaan kuminen kulutusosa alareunassa suojaamassa kivetyksiä sekä itse lumiauraa. Tielana on taka-auran kaltainen laite, jota vedetään mönkijän perässä. Erona on auran kiinnitys. Taka-aura on kiinteästi kiinni mönkijässä, kun taasen tielana kiinnitetään vetokoukkuun ja siinä on omat pyörät alla. Lana on kuin mikä tahansa traileri tai peräkärry, mutta se on suunniteltu lumiauraustöihin sopivaksi asentamalla siihen aurausterät.