Ammattityövälineiden ja -koneiden myynti ja vuokraus on hyvin perinteistä liiketoimintaa, jossa digitaalisia markkinointikanavia ei aina osata tehokkaasti käyttää. Digitaalinen markkinointi koetaan turhaksi yrityksissä, joissa on totuttu, että asiakas kyllä soittaa ja kysyy kun hän tarvitsee jotain. Tällainen ajattelutapa on virhe ja monet potentiaaliset uudet asiakkaat jäävät saamatta. Digitaalisen markkinoinnin tulee olla osa yrityksen liiketoimintastrategiaa yrityksen toimialasta riippumatta. Teollisuuslaitteiden valmistaja ja työkoneiden vuokraaja ei voi jättäytyä markkinoinnissa pelkän puhelinluetteloilmoituksen varaan.
Digitaalisen markkinoinnin kokonaiskuvaus
Iso joukko yrityksiä ei ole integroinut digitaalista markkinointia osaksi uudistettua liiketoimintastrategiaansa. Sen sisältö voi olla vaikea hahmottaa ja siksi digitaalinen markkinointi on jäänyt osalla yritystä irralliseksi toiminnaksi, jota silloin tällöin työstetään ja tehdään lyhytaikaisia digitaalisia kampanjoita. Digitaalinen markkinointi ei ole pelkkää sosiaalisen median kanaviin työnnettyä mainostusta vaan se pitää sisällään myös tulosten mittausta, testausta, analytiikkaa, raportointi ja hakukoneoptimointia sekä perinteisiä verkkosivuja ja sähköpostimarkkinointia. Kaiken ytimenä toimivat perinteiset verkkosivut, jotka tulee olla ajan tasalla ja tyylikkäästi ajan henkeen toteutetut. Muiden markkinointikanavien avulla pyritään saamaan asiakkaita ohjattua verkkosivuille, joista löytyvät tarkat tiedot markkinoitavista tuotteista.
Verkkosivujen merkitys
Nettisivujen arvo yritykselle on korkea. Hyvät verkkosivut toimivat yrityksen myyntiedustajana ympäri vuorokauden. Ilman omaa myyntiorganisaatiota toimivat pienet yritykset saavat hyvistä verkkosivuista valtavan avun liiketoiminnalleen. Hyvin toteutettuna ne edustavat yrityksen imagoa ja luovat unohtumattoman markkinointivaikutuksen. Mobiilikäyttäjiä, jotka tarkastelevat sivuja pienistä näytöistä, ei saa unohtaa. Konevuokraamo laittaa mielellään suuria kuvia sivuille esitellessään massiivista vuokrattavaa kalustoa, mutta sivuston on tunnistettava, millä päätelaitteella kuvia katsotaan ja skaalattava kuvat laitteen näytölle sopiviksi. Sivuston tulee olla myös myyvä eli sen tulee aktivoida kävijöitä ottamaan yhteyttä ja tekemään tarjouspyyntöjä. Verkkosivujen toteutus ja ylläpito eivät ole työkoneyrittäjälle oikea paikka säästää vaan päinvastoin, verkkosivujen toteutukseen panostaminen tuo niin paljon liiketoimintahyötyjä, että siihen laitetut rahat ovat hyviä sijoituksia liiketoiminnan kehittämisessä.
Verkkosivujen ulkonäkö, käytettävyys ja löydettävyys
Ensivaikutelma on asia, jonka voi antaa vain kerran. Hyvään ulkonäköön voi panostaa pienelläkin rahalla ja se kannattaa. Teollisuuskoneyrittäjän ensisijainen osaamisalue ei välttämättä ole estetiikka ja visuaalisuus, joten ulkoisen avun ostaminen on hyvin suositeltavaa. Käyttöliittymäsuunnittelija osaa muutamassa työpäivässä työstää verkkosivuista yrityksen tyyliin sopivan helppokäyttöisen ja tyylikkään ulkoasun. Mielikuvan merkitystä ei pidä väheksyä, vaikka kyseessä olisikin perusteollisuuden yritys tai raskaiden rakennuskoneiden vuokrausyritys. Verkkokasinon, kuten igame.com, liiketoiminta on täysin verkossa ja yritys panostaa digitaaliseen markkinointiin paljon. Perinteisten liiketoimintojen harjoittajien ei kannata ajatella, ettei heidän tarvitse samaan tapaan panostaa digitaaliseen markkinointiin. Asiakkaat ovat verkossa, joten siellä on myös yritysten oltava.
Hakukoneiden tutkimuksissa on todettu, että monet haut tehdään mobiililaitteilla lähellä yritysten toimipaikkaa. Asiakkaan nähdessä yrityksen toimipaikan, hän päättää hakea siitä lisätietoa hakemalla esimerkiksi yrityksen toimialalla ja paikkakunnan nimellä. Tällöin saattaa käydä niin, että haku ohjaakin potentiaalisen asiakkaan täysin toisen yrityksen sivuille, koska kyseisen yrityksen verkkosivut ovat paremmin hakukoneoptimoituja. Yleisin syy sivujen putoamiseen hakutuloksista on sivujen toimimattomuus mobiililaitteissa. Hakukoneet eivät halua näyttää hakutuloksia, jotka ohjaavat mobiililaitekäyttäjän sivuille, joita ei ole optimoitu pienille näytöille toimiviksi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että verkkosivujen tärkeys on huomattavan korkea työkoneteollisuuden eri aloilla aivan samaan tapaan kuin minkä tahansa muunkin alan yritystoiminnassa.